gry strategiczneSerwis gier strategicznych www.sztab.com  FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat


Poprzedni temat :: Następny temat
W samo południe - RTSy

Co jest najistotniejsze podczas gry w typowy RTS?
Strategia
35%
 35%  [ 7 ]
Taktyka
45%
 45%  [ 9 ]
Zarządzanie zasobami
20%
 20%  [ 4 ]
Głosowań: 2
Wszystkich Głosów: 20

Autor Wiadomość
inqistor
Generał


Dołączył: 15 Kwi 2004
Posty: 509
Wysłany: Nie Lip 18, 2004 12:00 pm   W samo południe - RTSy

Na liście zastój i nudy. W związku z tym rozpoczynam cotygodniowe ankiety. Będą się pojawiać w niedziele dokładnie w południe :twisted:

A dzisiaj - co jest głównie potrzebne do zwycięstwa w typowym RTSie?

1. Strategia - czyli skład sił, drogi podejścia, kolejność ataków itp.
2. Taktyka - czyli jak rozgrywa się poszczególne bitwy - straty własne i przeciwnika, wycofywanie rannych, korzystanie z czarów i innych zdolności.
3. Zarządzanie zasobami - czyli budynki, surowce i ogólnie prześcignięcie przeciwników w ilości wojska, tudzież rozsądne wydawanie dostępnych.
 
Poziom: 20 HP   0%   0/893
   MP   100%   426/426
   EXP   82%   43/52
inqistor
Generał


Dołączył: 15 Kwi 2004
Posty: 509
Wysłany: Nie Lip 18, 2004 12:02 pm   

Widzę, że znowu w Sztabie czas alternatywny :lol:
 
Poziom: 20 HP   0%   0/893
   MP   100%   426/426
   EXP   82%   43/52
Gonzo 
Porucznik


Dołączył: 10 Kwi 2004
Posty: 610
Wysłany: Nie Lip 18, 2004 1:49 pm   

ja zawsze uwazalem taktyke za wyznacznik dalszej gry. moze dlatego, ze gram (a wlasciwie grakem ogrom czasu w managery - teraz czas mi nie pozwala) i tam dobra taktykka - doslownie i w przenosni - stanowila o sukcesie. taktyka z reszta jest esensja gry strategicznej i pozwala zaglebic sie do samego na, na wylot przejrzec mozliwosci, jakie daje gra i wyciagnac z niej ogromna satysfakcje
 
Poziom: 22 HP   0%   0/1106
   MP   100%   528/528
   EXP   61%   36/59
Radzik
Chorąży
The pissmaker ;-P


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Kwi 2004
Posty: 123
Skąd: Kętrzyn
Wysłany: Nie Lip 18, 2004 3:28 pm   

Gonzo---> Pytanie było o TYPOWE RTS-Y, a nie o managery, czy strategie w ogóle. :)

W typowych RTS-ach głównie liczy się niestety "zarządzanie zasobami". Ale już w takim Warhammerze najważniejsza jest "taktyka". W serii Total War ważna jest i "strategia", i "taktyka", choć moim zdaniem "taktyka" jest ważniejsza. Z kolei gram sobie teraz w Desert Rats vs. Afrika Korps i wydaje mi się, że tam najważniejsza jest jednak "strategia".

Aczkolwiek przyznaję, że mogę mieć skrzywione podejście do tematu, bo dla mnie TYPOWY RTS to właśnie taki, gdzie "strategia" i "taktyka" się nie liczą, więc już z definicji [mojej oczywiście ;-) ] odpowiedź na powyższą ankietę może być tylko jedna. :)
 
 
Poziom: 10 HP   0%   0/230
   MP   100%   110/110
   EXP   13%   3/22
Gonzo 
Porucznik


Dołączył: 10 Kwi 2004
Posty: 610
Wysłany: Nie Lip 18, 2004 3:56 pm   

Cytat:
Pytanie było o TYPOWE RTS-Y, a nie o managery, czy strategie w ogóle.


Nie badz taki szczegolowy.:) Manager tez jest gra typowa...:)
 
Poziom: 22 HP   0%   0/1106
   MP   100%   528/528
   EXP   61%   36/59
Andrew_wojownik
Kapral


Dołączył: 05 Kwi 2004
Posty: 423
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie Lip 18, 2004 6:26 pm   

Akurat odpowiedż na ankiete zalerzy od gry w którą się gra. Więc ja postawiłem na strategie ale grając w inną grę dałbym zarządzanie zasobami. Ale strategia to jest również taktyka i zarządzanie zasobami.
 
 
Poziom: 19 HP   0%   0/798
   MP   100%   381/381
   EXP   12%   6/49
Klemens 
Generał


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 04 Kwi 2004
Posty: 2700
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Pon Lip 19, 2004 7:38 am   

Coz, najpierw bym poprosil o definicje owego tajemniczego "typowego" RTSa:))).

Aczkolwiek przy zalozeniu( chyba nie totalnie blednym), iz za takowe mozna uwazac wszelkiej masci produkcje Blizzarda tudziez kolejne odslony C&C czy AoE stwierdzam, iz, moim zdaniem, kluczowe znaczenie odgrywa umiejetne zarzadzanie i gromadzenie surowcow - to jest sol owych gier, zaniedbujac ten element traci sie jakiekolwiek szanse na zwyciestwo - tym bardziej, iz w "typowym" RTSie majac w miare sensowna przewage liczebna na bok mozna odlozyc wszelkie taktyczne itp. niuanse zadowalajac sie zwyklym rushem... Owszem, nieco przerysowywuje, aczkolwiek chyba niewiele mijam sie z prawda.

Dodam, iz jedynym w pelni tolerowanym przeze mnie erteesem( bo Radzikowego Shoguna do tej kategorii jednak bym nie zaliczal...) sa Settlersi( do czesci drugiej), gdzie o jakiejkolwiek taktyce nie ma mowy, sama walka jest tylko niejako uzupelnieniem...
 
 
Poziom: 41 HP   3%   161/5376
   MP   100%   2567/2567
   EXP   40%   71/177
Radzik
Chorąży
The pissmaker ;-P


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Kwi 2004
Posty: 123
Skąd: Kętrzyn
Wysłany: Pon Lip 19, 2004 7:21 pm   

No fakt - z serią Total War to małe zamieszanie wprowadziłem - za "strategię" przyjąłem warstwę rozgrywaną w turach, a za "taktykę" uznałem same bitwy, co w sumie było bez sensu tak ze względu na rozgraniczenie tura-realtime jak i przyjęte przez Inqistora definicje "strategii" i "taktyki". Zakładając więc, że odzieramy serię Total War z jej warstwy rozgrywanej w turach, to w samych bitwach bardziej liczy się to, co Inqistor nazwał "strategią".
Generalnie, żeby nie mącić więcej [o ile się da ;-) ], mogę stwierdzić, że o ile w RTS-sie występują surowce, gospodarowanie nimi staje się automatycznie rzeczą najważniejszą. Tak jest przynajmniej z tymi, z którymi miałem styczność, ale pewnie wyjątki się znajdą - np. Homeworld, ale to jeden surowiec, więc się nie liczy ;-P. Z drugiej strony, jeśli surowców nie ma, a zaczynamy bitwę z narzuconym, lub definiowalnym w ograniczonym stopniu składem wojsk i z mocno ograniczoną możliwością powiększenia składu sił w czasie bitwy, wtedy na pierwszy plan wysuwa się "taktyka" i "strategia". Tak jest np. w Warhammer'ach, Myth'ach, czy Close Combat'ach, czyli w tzw. niegdyś przez niektórych grach RTW, a odważni, nie bojący się popaść w wewnętrzną sprzeczność gracze, mogą zwać je "RTS-ami wymagającymi myślenia" ;-)
Tak to mniej więcej wygląda podział "realtime'owych gier o wojnie" wg mnie i nie ukrywam, że RTW, czyli "nietypowe RTSy" kręcą mnie zdecydowanie bardziej. :)
Podsumowując - za TYPOWY RTS uważam taki, w którym występuje kilka surowców, a co za tym idzie, już z definicji w TYPOWYM RTS-ie najważniejsze jest "zarządzanie zasobami".
 
 
Poziom: 10 HP   0%   0/230
   MP   100%   110/110
   EXP   13%   3/22
Kahzad
Kapitan
Architekt Tonalny


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Lip 2004
Posty: 321
Skąd: z gór....
Wysłany: Pon Lip 19, 2004 11:06 pm   

Real Time Strategy?
Najważniejsza (dla mnie) jest taktyka...

Z gospodarką żadko kiedy mam problemy.
A strategia? Im prostsza tym lepsza....

Cel jest jeden - pokonać przeciwnika. Dróg jest wiele do celu.....
 
Poziom: 16 HP   0%   0/556
   MP   100%   265/265
   EXP   74%   29/39
WETERAN 
Szeregowy


Dołączył: 28 Lip 2004
Posty: 19
Skąd: KRAKÓW
Wysłany: Czw Lip 29, 2004 4:57 pm   

Wedlug mnie najwazniejsza jest TAKTYKA , lecz STRATEGIA i ZARZADZANIE ZASOBAMI tez jest niezbedne ...
 
 
Poziom: 3 HP   0%   0/44
   MP   100%   21/21
   EXP   11%   1/9
Cezarion
Szeregowy


Dołączył: 06 Sie 2004
Posty: 20
Skąd: Nie pamiętam :(
Wysłany: Pon Sie 09, 2004 11:18 am   

Uważam że taktyka z tego wszystkiego jest najważniejsza :D Od taktyki zależy całe zarządzanie :D Co z tego jakbyś miał 30 łuczników, a wróg 15 wojowników na koniach zniszczył by cię!!! :D Dlatego uważam że taktyka jest :D najważniejsza :wink: Pozatym grałeś może w Castle Strike??? :D
Pozdro 600 bzzzzzyyyttt :D :D
 
 
Poziom: 3 HP   0%   0/44
   MP   100%   21/21
   EXP   22%   2/9
Gość

Wysłany: Pon Sie 09, 2004 1:14 pm   

dokładnie, taktyka jest podstawą dobrego RTS-a. Jej podporządkowane są strategia i "zarządzanie". Dobry gracz potrafi pokonać 2 słabych właśnie dzięki taktyce, bo w strategii może nadrobić 15 a w zarządzaniu 30 procent przewagi tamtych, ale to dzięki lepszej taktyce ma szanse wygrać
 
Ajmdemen 
Generał


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Cze 2004
Posty: 1198
Wysłany: Pon Sie 09, 2004 1:16 pm   

I znowu zapomniałem się zalogować przed wysłąniem posta :P
 
 
Poziom: 30 HP   1%   23/2333
   MP   100%   1114/1114
   EXP   17%   17/99
Simon
Major


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 204
Skąd: Inowrocław
Wysłany: Pon Sie 09, 2004 1:29 pm   

Moim zdaniem, to, co jest najważniejsze, zależy od samego RTS`a. Ostatnio ten termin stał się taki obszerny, iż nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie. Wiadomo, że jeśli istnieje w grze możliwość wykorzystania tych trzech cech (strategia, taktyka, zarządzanie zasobami), to wszystkie trzy są bardzo ważne. Mało tego, w takiej strategii te trzy cechy stanowią szkielet rozgrywki. Oczywiście najważniejszą rzeczą, wybijającą się ponad wszystko, jest nasze myślenie podczas rozgrywki i to, czy potrafimy wykorzystywać wszystkie atuty programu :)
 
 
Poziom: 13 HP   0%   0/370
   MP   100%   176/176
   EXP   33%   10/30
s2nto 
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Lut 2005
Posty: 376
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie Lut 27, 2005 7:04 am   

To chyba ma swoją zaleźnośc:
RTS - ważna strategia
RTWG - ważna taktyka
RTT - taktyka
turówka - taktyka
no i problem rozwiązany ;-)

Osobiście przywiązuje większą uwage co do strategi niż taktyki aczkolwiek w R:TW niezaszkodzi zagrac i popatrzec na tak piękne widoki, chciałbym polecic MP, ale niezrobie tego, gdyż wszyscy na tamtejszym serverze wspieranym przez Game Spy nieukrywają swojego oburzenia i komentują ten że program: "Game Spy is shit", "fucking game spy". Także niepozostawalem bierny w tej sytuacji, gdyż po 4 bitwach w których zdążyłeś rozstawic armie nagle kogoś wywaliło :evil: gra się naprawdę ciężko, nawet patch 1.2 niewniósł znaczących popraw
 
 
Poziom: 18 HP   0%   0/711
   MP   100%   339/339
   EXP   8%   4/45
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
opowiadania, forum anime
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 16